Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz. U. 2018, Nr 130) wprowadziła zmiany w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Jedną z nich jest dodanie art. 28aa wprowadzającego obowiązek corocznego opracowywania przez Wójta Gminy raportu o stanie gminy. Raport przedstawia się Radzie Gminy w terminie do dnia 31 maja każdego roku.
Rada Gminy może określić w drodze uchwały szczegółowe wymogi dotyczące raportu. W przypadku ich braku zakres raportu określa art. 28aa, który stanowi, że obejmuje on podsumowanie działalności wójta w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego.
Rozpatrzenie raportu ma miejsce podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Raport rozpatrywany jest w pierwszej kolejności. Nad przedstawionym raportem o stanie gminy przeprowadza się debatę, w której głos mogą zabrać zarówno radni jak i mieszkańcy gminy.
Po zakończeniu debaty nad raportem o stanie gminy rada gminy przeprowadza głosowanie nad udzieleniem wójtowi wotum zaufania. Uchwałę o udzieleniu wójtowi wotum zaufania rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy.
Zapraszam do zapoznania się z:
Raportem o stanie Gminy Kluki za 2021 rok
Prezentacją Raportu o stanie Gminy Kluki za 2021 rok